In een inspirerende ambiance muziek maken in een romantisch jachtslot.

Slotkoor is een jaarlijks terugkerend zomerproject voor 32 kamerkoorzangers. De kracht van ons koor is de mooie combinatie van goede stemmen van jong & oud, iedereen is welkom!
In een week tijd wordt in het achttiende-eeuwse Schloss Seehaus in Noord-Beieren een programma ingestudeerd dat in de kapel van het kasteel en in de St. Klara in Nürnberg wordt uitgevoerd. In september is er een reprise in Nederland, meestal in de Nicolaïkerk in Utrecht en in slot ergens in het land.

Het ontstaan van Slotkoor

Lang geleden had Fokko een idee. Elke keer als hij tijdens een vakantie een kerkje in liep bedacht hij hoe fantastisch het zou zijn met een (zomer)projectkoor op te treden op zulke locaties.
In de zomer van 2008 raakte hij hierover in gesprek met een bekende die recentelijk een muziekproject had gehad in een prachtig slot in Duitsland waarvan ene Jan Kobow de kasteelheer was. Hij hoorde over de losse, nonchalante sfeer wat hij uiterst charmant vond. Direct hierna heeft Fokko actie ondernomen.

Maar wie kon hem ondersteunen om dit project van de grond te krijgen? Fokko had tenslotte het programma, het aantal deelnemers en het kostenplaatje al bedacht en had alleen nog uitvoerders nodig. Inger Limburg en Annemarie Lavèn waren vrij snel enthousiast en besloten in de organisatie te gaan. Binnen twee weken stond er een weekendje naar Duitsland gepland!

Zo vertrokken ze eind januari 2009 met de auto naar Markt Nordheim. Ze naderden het slot en toen ze over de heuvel kwamen en de bocht om gingen zagen ze het: daar was het dan! In volle glorie zagen ze het slot liggen. Ze waren er doodstil van, stopten de auto direct langs de weg en wisten meteen 'Dat is het! Daar gaan we zingen!'.

Eerste aanblik op het slot.

De oprichters van Slotkoor.

Kasteelheer Jan Kobow ontving hen hartelijk op deze koude winterdag in het niet-geïsoleerde en onverwarmde slot. Tijdens de rondleiding struikelden ze over de piano's, pianola's, klavecimbels, luiten aan de muur etc. Wat een Walhalla! Ze sloegen meteen aan het fantaseren. Fokko kan zich nog goed herinneren hoe hij zich de 10 Bratwursten van Jan zeer goed liet smaken; de rest van het bezoek bleek vegetariër ;-). Jan, die het slot geërfd bleek te hebben van zijn oma, vertelde ondertussen het ene verhaal na het andere, álles was mogelijk!

Diezelfde avond nog zijn er afspraken gemaakt en terug in Nederland was binnen drie weken het volledige koor gevormd. Want dit concept, met een goed koor op hoog niveau muziek maken en tegelijkertijd veel ruimte voor ontspanning en gezelligheid, sprak een grote groep mensen aan. Fokko ging op zoek naar koks en had een cateringbedrijf benaderd: 'Maak maar een offerte voor €50 p.p. per dag!'. De blije man wist niet wat hij hoorde, maar al snel had Fokko zich vergist: €50 p.p. per week was realistischer. Chiel (partner Inger) deed in die tijd een koorproject en in de pauze bleek een -toen nog onbekende- jongen een prachtig koksmes gekocht te hebben, Chiel dacht 'die moeten we hebben!´ Rients van Goudoever was meteen enthousiast en sleurde Barbara Snel er ook bij. Het bleek een gouden duo. Voor zo´n grote groep maakten zij niet snel stamppot maar wisten ze elke avond de meest verbluffende gerechten op tafel te toveren. Het eerste jaar moest dit nog vrij primitief, elke dag waren ze minstens een uur bezig om het houtskoolfornuis aan te krijgen. De jaren erop werd (en wordt) het gasfornuis van de kasteelheer geleend.

Hoe gaat het verder?

Het eerste jaar dacht Fokko dat het echt een vakantie was, maar nee. Het is heel hard werken, maar een fantastische manier om te werken. De manier waarop is enorm inspirerend; hard werken met een goed koor maar ook genoeg tijd om te luieren in de tuin. En dit concept, wat hij al jaren in zijn hoofd had, bleek in de praktijk écht te werken! En elk jaar lijkt Slotkoor populairder te worden en blijft het niveau omhoog gaan. Jan Kobow ziet het koor ondertussen echt als zijn koor en kondigt dit ook zo aan tijdens het afsluitende concert in de kapel van het slot. Het is tenslotte het enige koor wat een project heeft in het slot, naast de vele wijnfeesten, verenigingsfeesten en huwelijken en partijen.

Het bestuur wat het koor samen met Fokko vormgegeven heeft en de daarop volgende vijf jaar georganiseerd heeft gaf in 2013 aan behoefte te hebben aan iets nieuws. Maar het idee om het Slotkoorproject aan de wilgen te hangen ging er bij Fokko (en zijn zoons!) niet in. Fokko was bereid alles aan Slotkoor te veranderen, behalve het unieke concept. De dames uit het bestuur zijn samen met Fokko aan een nieuwe uitdaging begonnen: 'Koor voor Nieuwste Muziek' en Slotkoor moest en zou doorgang vinden. Want “Met een goede groep zangers op zo'n plek mogen werken is het mooiste wat er is!" In 2014 en 2015 hebben Pia van Bergen en Mirjam Doff de organisatie op zich genomen. De projecten in 2016, 2017 en het lustrumproject in 2019 zijn georganiseerd door Maike Flick, Geert Koskamp en Agnes van de Meent. Op dit moment vormen Rients van Goudoever, Rosalinde Smits, Eva Magré en Anna Provoost het bestuur van Slotkoor.