Op deze pagina zie je video’s van concerten van het Slotkoor.

2023: Compilatie

2021: Slotkoor: Tell me…

Ook in 2021 konden we niet naar ons vertrouwde slot in Duitsland. Gelukkig konden we weer in de Nicolaïkerk in Utrecht terecht waar we de week hebben afgesloten met twee concerten. Hieronder vindt u opnames van een aantal van de uitgevoerde stukken. Liever alles achter elkaar luisteren? Ga dan naar deze afspeellijst op YouTube.

Winter, Spring, Autumn - William Knight

A Winter Night (Winter), Over the Roofs (Spring) en Gray Fog (Autumn) van de Utrechtse componist William Knight.

Skumja Mate - Peteris Vasks

Maus im Tretrad - Wolfgang Sauseng

Resignation - Hugo Wolf

Bring us, o Lord - William Harris

2020: Van Het Slot Koor

In de zomer van 2020 kon het Slotkoor voor het eerst in de geschiedenis niet naar Duitsland voor het jaarlijkse zomerproject. Toch kon er een fantastische zangweek worden georganiseerd in de Nicolaïkerk in Utrecht waar de zangers gemakkelijk anderhalve meter afstand konden houden. Er werd afgesloten met een concert in diezelfde kerk. Hieronder vindt u opnames van een aantal van de uitgevoerde stukken.

Denkend aan Holland - Monique Krüs

De oorspronkelijke versie van Denkend aan Holland is gemaakt op verzoek van mannenkoor The Gents voor hun tournee Denkend aan Holland met composities van Nederlandse componisten. Het gedicht Herinnering aan Holland (1936) van Hendrik Marsman is een zeer bekende klassieker. Het oorspronkelijke stuk had ook een mannenaltpartij, speciaal voor dit concert heeft Monique een bewerking gemaakt voor tenoren en bassen. Deze opname is van de uitvoering door Slotkoor tijdens het speciale project Van het Slot Koor in de zomer van 2020 in Utrecht.

There is an old belief - Hubert Parry

Dit lied is afkomstig uit de liedbundel Songs of Farewell, die Parry schreef tussen 1916 en 1918, bedoeld als hoop en troost ten tijde van oorlog waarin hij veel vrienden verloor. Wat voor crisis er ook uitbreekt, vrienden zullen elkaar altijd weer vinden. Toen Parry op 7 oktober 1918 overleed, werd dit lied uitgevoerd op zijn begrafenis. Deze opname is van de uitvoering door Slotkoor tijdens het speciale project Van het Slot Koor in de zomer van 2020 in Utrecht.

Tota pulchra es a 12 - Hieronymus Praetorius

In dit lied zingt de bruidegom zijn aanstaande bruid toe. Zonder de liefde kunnen we niet bestaan en in tijden van afzondering kan je dat sterker dan ooit voelen. Verder is de keuze voor deze tekst een kleine knipoog naar de aanstichter van deze afzondering, die zijn naam dankt aan zijn eigen krans.

Wiigenlied - Per Nørgård

Dit werk van Per Nørgård komt uit Wie ein kind (1979/80), een werk geïnspireerd op poëzie van de schizofrene Zwitserse kunstenaar Adolf Wölfli. Hij verbleef een tijd in een sanatorium en schreef daar gedichten in een eigen fantasietaal. Dit lied gaat over de gevoelswereld van kinderen. Deze opname is van de uitvoering door Slotkoor tijdens het speciale project Van het Slot Koor in de zomer van 2020 in Utrecht.

Equinox - Monique Krüs

De gedichten van schrijver, dichter en journalist Miek Smilde gaan vaak over de tijdelijkheid van geluk, de liefde die je kende en die weer verdween. 'We zijn voor even gelijken geweest' is de openingszin van Equinox, het laatste deel uit de gelijknamige cyclus voor vrouwenkoor en piano of gitaar, waarvan het eerste deel Winterwende vorig jaar in première ging bij het Amsterdamse koor The Angels. Oorspronkelijk met pianobegeleiding, voor het Slotkoor maakte Monique de a capella versie. Deze opname is van de uitvoering door Slotkoor tijdens het speciale project Van het Slot Koor in de zomer van 2020 in Utrecht. Omdat het koor in de zijbeuken stond, is op de videobeelden niet veel te zien. Vandaar dat je een foto van de kerk als afbeelding ziet.